Page 205 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 205
Gizem Erdoğan - Serdar Simsar - Sinem Dudu Sakal - Ömer Kor - Gamze Kardoğan
Ceren Parıltı - Yaşar Doğukan Kaya - Begüm Gündoğdu
toplayıcı yollar yeniden ele alınarak erişilebilirlik sağlanmış, ünite merkezleri
oluşturularak günübirlik ihtiyaçlar yürünebilir mesafede mahalle ölçeğinde
karşılanarak özel araç kullanımı azaltılmıştır (Harita 14-15). Altyapının
geliştirilmesi amacıyla yağmur sularının toplanması amacıyla 20 metrenin
altındaki yolların en az 20 metreye çıkartılması ve yağmur sularını toplamak
için yağmur suyu toplama havzalarının oluşturulmasına karar verilmiştir.
Yenilenebilir enerji kullanımı, ulaşımda toplu taşıma ve yaya erişiminin bütüncül
ele alınması ile karbon ayak izini sıfıra yaklaştırmak amaçlanmıştır.
Harita 14: Ulaşım Planı1 (Özgün Çalışma) Harita 15: Ulaşım Planı 2 (Özgün Çalışma)
2042 yılındaki nüfusa hedefi doğrultusunda sosyal donatı alanlarının
geliştirilmesi ve erişilebilirliğini artması amacıyla hedef nüfusun ihtiyaçlarına
cevap verecek donatı alanlarının oluşturulması Mekânsal Plan Yapım
Yönetmeliği çerçevesinde zorunludur. Bu bağlamda sosyal donatı alanlarının
yer seçimleri yeniden yapılmıştır. Ancak yer seçimlerinde karma kullanımlar,
erişilebilirlik, kişi başına düşen standartlar, üniteler oluşturarak kontrol edilebilir
mahalle birimlerinin oluşturulması gibi dirençli kentler açısından vurgulanan
ölçütler dikkate alınmıştır.
Kentsel yeşil alanların; yağış suyu tutma, zararlı gazları tutarak havayı
temizlemesi, ısı adası etkisini azaltması, yeryüzündeki su döngüsünü sağlaması,
biyoçeşitliliğin varlığını arttırması gibi dirençli kente hizmet eden en önemli
191 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi