Page 154 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 154
Geleceğin Dirençli Kenti:
Esenler Nar İnovasyon Bölgesi
Yönetişimsel Dirençlilik
Veriye dayalı planlama yaklaşımının benimsendiği NAR İnovasyon Bölgesi’nde,
kitle kaynak kullanımlı yöntemlerle katılımcı şehir modeli uygulanmaktadır. Açık
ve şeffaf yönetişim mekanizmasının sağlandığı proje alanında, sensörlerin,
kameraların ve akıllı cihazların kullanımıyla, verinin toplanması ve kullanıcılar
ile paylaşılması tasarlanmıştır. Kent yaşamına ait hava kalitesi, trafik ve insan
yoğunluğu, park durumu, kaza/risk durumları vb. göstergelerin ve indeks
sonuçlarının halk ile paylaşılarak yaşam kalitesinin artırılmasında akıllı çözümler
kullanılacaktır. Telefon ve masaüstü uygulamalarına entegre edilen inovatif
kent planlama uygulamaları ile kente dair alınacak kararlarda, katılımcı
destek mekanizması oluşturularak, burada yaşayan halkın görüş ve önerileri
sorulacaktır. Görüşlerin ve önerilerin alınmasının akabinde, halkın da katılım
sağlayabileceği paydaş toplantıları gerçekleştirilerek, kentin gelişmesi yönünde
sürdürülebilir fikirler tartışılacaktır. TGB’de yer alan firmaların özellikle kentin
yönetim hizmetlerinin sağlanmasını kolaylaştıracak fikir önerileri ile kamu-özel
işbirliğinin bu alanda sağlanması, yönetişim mekanizmasını sağlamlaştıracak
etmenlerdendir. Günümüzde geleneksel planlama yöntemlerinin, kentlerin
planlanmasında yeterli kalmadığı göz önünde bulundurulduğunda, halkın istek
ve şikayetlerinin değerlendirildiği, yenilikçi teknolojilerin kullanıldığı karar destek
mekanizmalarının oluşturulması, NAR İnovasyon Bölgesi’ni ön plana çıkaracaktır.
Çevresel Dirençlilik
Ulaşım modu olarak ülkemizde yaygın kullanımı olan araba kullanımı
yerine yaya, bisiklet, mobilet gibi diğer ulaşım modlarının alternatif yollar
olarak tercih edilmesi adına NAR İnovasyon Bölgesi’ndeki yol altyapısının
%66’sı yaya, bisiklet ve mobilet kullanımlarına ayrılmıştır. Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı tarafında otonom araçlar için test altyapısı olanaklarının sağlanacağı
proje bölgesinde, araç kullanımı olarak sadece elektrikli araçların dolaşımına
izin verilmektedir.
Mekansal analizler sonucunda alanda hakim rüzgar yönünün kuzey-doğu
aksı boyunca olduğu belirlenerek, havanın proje alanında akışını sağlayacak
şekilde yeşil hava koridorları oluşturulmuştur. Hava koridorları, yeşil alan
aksları ve alanda oluşturulan avlu sisteme sahip süper bloklar sayesinde,
kentsel ısı adası etkilerinin alanda azaltılması tasarlanmıştır. Bunlara ek olarak,
alanda kullanılan geçirimsiz yüzey alanları minimum seviyede tutularak,
geçirgen yüzeylerin kullanılması tercih edilmiş, tasarlanan yağmur bahçeleri
ve yeşil alan dağılımları gibi doğal çevre düzenlemeleri ile taşkın durumlarının
yaşanmasının önüne geçilerek, su akışının sağlanması hedeflenmektedir.
Yağmur suyu toplama altyapı sistemlerinin alanda uygulanarak ve yağışları
emebilen su kareleri oluşturularak, yeşil tasarım önerileri ile suyu depolamak,
Yıl 1 / Sayı 2 / Temmuz 2022 140