Page 73 - Çevreci ve Şehir - Sayı 4
P. 73

DIŞARIDA SADELİK,                   EN GÜZEL VİTRAY ÖRNEKLERİ
                                               İÇERİDE RENK ŞÖLENİ
                                                                                   Osmanlı vitraylarında genellikle lâl kır-
                                               Türk ve İslam medeniyetinin temellerini   mızısı, kobalt mavisi, yeşil tonları, tur-
                                               atan Anadolu Selçukluları, Anadolu’yu ye-  kuaz ve krom sarısı ile manganez moru
                                               niden imar ederken Anadolu şehirlerini   kullanılmıştır.
                                               cami, medrese, türbe, köşk, kervansaray,
                                               han, hamam gibi mimari  eserlerle  süsle-  Camilerde olduğu kadar saraylar-
                                               mişlerdir.                          da ve bazı evlerde de uygulanan bu
                                                                                   sanatın en güzel örneklerinden biri,
                                               Taş ahşap ve çini işçiliğinde çığır açan Ana-  Süleymaniye Camii’nde yer almak-
                                               dolu Selçuklularının uyguladıkları bir sanat   tadır. Süleymaniye Camii’nin yapımı
                                               dalı da vitraylardı. Selçuklu Sultanı Alaad-  sırasında tutulan inşaat defterlerin-
                                               din Keykubat’ın yaptırdığı Kubad-Abad Sa-  de cam ve vitray ustaları “camgeran”
                                               rayları kalıntılarında bulunan saray pence-  diye anılmaktadır. Kanuni Sultan Sü-
                                               relerine ait renkli cam parçaları da bunun   leyman Döneminin en ünlü vitray us-
                                               bir göstergesidir, diyebiliriz.     tasının adı, bazı kaynaklarda Serhoş
                                                                                   İbrahim olarak geçmektedir.
                                               Vitray, Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerin-
                                               de renkli camların  alçı şebekeler  içerisine   Mihrimah Sultan Camii, Topkapı Sa-
                                               yerleştirilmesiyle binalara uygulanmıştır.   rayı, Sultanahmet ve Rüstem Paşa
                                               Duvar kalınlığı kullanılarak pencere boşluk-  Camileri de görenleri hayran bırakan
                                               larına yerleştirilen vitraylar, hem iç hem de   vitraylarla bezelidir. Her biri birer şa-
                                               dış yüzeyde uygulanmıştır. Yapıların dışın-  heser olan, hayranlık uyandıran bu
                                               daki vitraylarda sadelik hâkimken iç pen-  vitraylar usta ellerde şekillenerek
                                               cerelerdeki vitraylar, renk cümbüşü oluş-  olanca  kırılganlıklarına  rağmen  za-
                                               turmaktadır. Bu renkli camlar,  günün her   mana  meydan  okurcasına  yüzlerce
                                               saatinde değişen gün ışığı ile mimari yapıya   yıldır  bulunduğu  ortamı  güzelleştir-
                                               apayrı bir özellik katmıştır.       mektedir.
           Renkli camlar ile bezenmiş süslü
           pencere anlamına gelen revzen-i
              menkuş büyük emek ve sabır

                    gerektiren bir sanattır.





                     Günümüzde vitray olarak
                   bilinen bu sanatı; Türklerin,
                    camın bulunuşundan önce
                      de uyguladıkları yapılan
                  araştırmalarla kanıtlanmıştır.
                      O dönemde cam yerine
                      inceltilmiş ve yağlanmış
                   deri kullanılmıştır. Süsleme
                   sanatlarında Orta Asya’dan
                     Avrupa’ya birçok yeniliği
                    bünyelerine katan Türkler,
                      yaptıkları süslemelerde
                       geleneğe bağlı kalmış;
                      kültürlerini sanatlarına
                            yansıtmışlardır.



                                                                                                    ÇEVRE VE ŞEHİR AĞUSTOS 2019  71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78