Page 52 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 15
P. 52









Bir Ktann






Kaynaklar ile





mtihan





Ylmaz Deniz Aydemir













ngilterede balayan at eti skandal yaylarak bütün Avrupada etkisini

göstermeye devam ediyor. Uzmanlar, Avrupada artan nüfusla birlikte çarpk bir
anlayla gelitirilen ehirlemenin ve kaynaklarn düzensiz kullanlmasnn bu
duruma yol açtn ifade ediyorlar.



Ocak aynda ngilterede patlak veren at eti skandal ksa sürede gda ürünlerinin, evde bireyin kendi hazrlanmas halinde içeri-
tüm Avrupa ktasna yayld. Hazr gda ürünlerine yaplan DNA sindeki malzemelerin satn alnmasnn daha pahal olacan-
testleri sonucunda, içine at eti kartrlm olan dana etinin Av- dan ötürü ana tercih sebebi olduu konuuluyor.
rupa Birliinin 13 ülkesindeki süpermarketlerde halka satld
ortaya çkt. Olayn, medya tarafndan haber haline getirilmesi Hazr gda ürünlerinin ana kaynan bilindii gibi donmu et
ve bu minval üzere yaygnlaan skandaln ani etkisi; marketleri, ürünleri oluturuyor. Donmu et, süreç içinde gda tedarikçile-
okullar ve hastaneleri harekete geçirdi. Her ne kadar bu olay ri tarafndan hazr gda üreticisi firmalara satlyor. Ancak gda
sonucunda ktada ciddi bir salk sorunu yaanmasa da, olay; tedarikçileri de eti, ileme sokmadan önce, toptanclardan sa-
Avrupal tüketicileri ne yedikleri konusunda tedirginleti ve dün- tn alyor. Yani, hazr gda ürünleri içindeki et, süpermarket raf-
yann gda güvenirlii bir kez daha gündeme getirdi. larna ulamadan önce birçok farkl aamadan geçiyor.
Süpermarketler, kar oranlarn arttrmak için daha ucuza ala-
Hazr Gdalar Risk Tayor bilecekleri ürünleri tercih ediyorlar. Süpermarketlerin piyasay
böyle kontrol altna almas dorudan gda tedarik zincirini et-
Avrupada her yl, binlerce ton hazr gda ürünü tüketiliyor. Sa-
dece skandaln ana vatan ngilterede 2,6 milyar Avro deerin- kiliyor ve her sistemin her basama fiyattan ksmak için farkl
de ticaret hacmine sahip olan hazr gda ürünlerinin varl, bu yöntemlere bavuruyor. Bu da skandaln ana sebepleri hakkn-
ürünlerin popülerlii, kolay hazrlanmasna ve fiyat avantajna da aa yukar bir fikir veriyor.
balanyor. Özellikle 2008 ylnda yaanan ekonomik kriz son- Gda güvenlii uzmanlar, skandaln sorumlusu olan süper-
rasnda Avrupallarn restoranlar yerine evde yeme tercihleri- marketleri, fiyatlar aa çekmek ve toptanclar sktrmakla
nin, uzun çalma saatlerinin ve ekonomik hayata kadnlarn suçluyor. Bazlarysa dikkatsiz ve umursamaz gda denetçile-
katlmasyla evde daha az yemein pimesinin, hazr gdaya rini sorumlu tutuyor. Kandrldklarn iddia eden süpermar-
olan talebi arttrd da düünülüyor. Bununla birlikte, hazr ketlerse daha sk denetim yapacaklarn bildiriyor. Uzmanlar,



52 ÇEVRE ve EHR | MART 2013
|
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57