Page 128 - index
P. 128



oluturarak yerel çizgiler barndr-
mayan ve düeyde deiken açklk-
lar ile ritm oluturan bir dili tercih
etmilerdir. Bu projeyi Belen ve Tom-
su arasndaki krlma noktas olarak
görmek de mümkündür. 1937den
sonra kariyerlerinde kendi yollarna
giden Tomsu ve Belen özel yaamla-
rnda da daha az görüür olmular-
dr. Mimari olarak Tomsu yerellie
deer veren bir çizgiye çekilirken,
kariyerinde Emin Onatn da etkisi ile
radikal bir karar vererek akademis-
Resim 6 yenlie doru yönelmi, Belen ise
daha modernist bir çizgide durduu
Bursa Halkevi Projesinin ardndan
projecilikten çekilerek Nafa Müdür-
lüünde bürokratik bir konumda ça-
lmalarn sürdürmütür.

Leman Tomsunun 1937 ylnda Wag-
nerin stanbuldan ayrlmasnn ar-
dndan çkt ve bir yl süren Almanya
seyahati, onun hem mimari anlamda
bambaka bir ehircilik ve imar mo-
delini yerinde görmesini salam,
hem de mezuniyetinin hemen ard
sra gelen i yaam sürecinde ne is-
tediini daha iyi anlamasna yardmc
olacak ksa bir ara dönem yaratmtr.
Almanya dönüü Wagner ve Onat ile
Resim 7 mimari açdan daha da yakn çizgiye
gelen Tomsu, ehremini Halkevinde
proje müellifiini tek bana alm
çalma yllar Tomsunun kariyerin- sonraki yllarda göreceimiz Tomsu, ve bu yap da Arkitekt dergisinde ya-
de hem serbest mimar, hem memur yerellie yakn bir modernizme yakn ymlanmtr. Bu projenin dergide yer
statüsünün birbirine kart özel bir çizgisi ile belirginleecektir. alan açklamasnda da arazi ile olan
döneme tanklk eder. Bu dönemde Gerede Halkevi (5) (Resim 6), Kara- iliki üzerinde durulmu, hem kent-
bir yandan Belen ile beraber girilen mürsel Halkevi (6) ve Kayseri Halkevi sel akslar, hem de toporafk hare-
yarmalar, bir yandan Wagner ile be- (7) bu dönemde Tomsu ve Belenin keti ayn anda karlamaya çalan
raber o dönemin en önemli mimarla- beraberce imza attklar projelerdir. kitle kompozisyonu vurgulanmtr.
rndan Emin Onat önderliinde yürü- Dönemin siyasi kültürünü yanstan Bu dönemde siyasi iklimin yaratt-
tülen resmi iler ve resmi politikann en önemli ideolojik aygtlarndan ortamda youn olarak halkevleri
araçlar olan çeitli kurumlara yaplan biri olan halkevleri bulunduklar ilin/ ile ilgilenmi olmasna ramen, bir
projeler bir arada devam etmektedir. beldenin nüfus younluu ile doru tanesinin Belen ile ortak olduunu
Tomsu bu dönemde Belen ile bir yan- orantl programlara sahiptir ve ku- bildiimiz (10), bazlarnn da Onat ile
dan Akademide ald taze modernist kusuz bu üç projenin en kapsaml ortak yaplm olduunu Tomsunun
fkirler dorultusunda projeler üretir- program Kayseri Halkevinde görül- TÜdeki özlük dosyasndaki özgeç-
ken, dier yandan Wagner ve Onatn mektedir. 1937 ylnda gerçekletiri- miinden örendiimiz konut proje-
yerel modernizm yaklam ile tan- len projeyi dier iki projeden ayran leri üzerinde de çaltn biliyoruz.
makta ve özellikle bürokratik kurum en önemli nitelii sadece program Maalesef Onat ile ortak olduu bu
ve süreçlerle ilgili ilerde yerellik te- büyüklüü deil, yer ile kurduu an- projelere hiçbir arivde ulalama-
mas ile yaplar tasarlamaktadr. ki laml ilikidir. Kente tutunabilmek mtr. Leman Tomsunun akademik
uç arasnda gidip geldii bu dönemi için kamusal alan üretme çabas içi- kariyerine balamadan önce ya-
Tomsunun kariyerinde örencilikten ne giren bu projede Belen ve Tomsu, ymlanan son iki projesinden biri de
meslek insanna doru evrilme yl- kitleyi meydan tanmlayacak biçimde Tozkoparanda bir gazino projesidir.
lar olarak niteleyebiliriz. Kukusuz, konumlandrm, cesur bir cephe dili Tomsu, genelde cephe ve perspektif


|
126 ÇEVRE, NSAN ve EHR | OCAK-EKM 2015
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133