Page 82 - index
P. 82
KİTAP
GÜN OLUR MA ARADAK LER SLAM DA EH R STANBUL GECELER
ASRA BEDEL VE M MAR
u Ülke”nin müstağ- stanbul Geceleri bir roman,
“Briplerinden, münzevi İya da bir hikâye değildir.
ürek paralayan, tüyler ehir ve mimari üzerine
Yürperten bir haykırış.... ayrınlarından ve “Umrandan Şderinlikli düşünceleriyle En az, kırk sene evvelki
Uygarlığa”nın araftakilerin-
İstanbul’un şahsiyeti, maddi
Geçmiş, den sonra şimdi de karşı- tanınan Turgut Cansever’in manevi
bugün mızda “Mağaradakiler” var. İslam mimarisi ve şehirciliği hüviyeti,
ve yarın; Aslında mağaradakilerin konusundaki görüşleri, ilk cemiyet
bilim-kur- pek azı. “Önce kişiler, sonra defa derli hayatı,
gu, gerçek mefhumlar, sonra fotoğ- gelenek
ve efsane rafların toplu bir ve göre-
bir arada asılları”... şekilde nekleri
gözler “Çarpık, bu kitapla bilhassa
önüne se- güdük okuyu- Türk
rilir... Derin ve temiz aşklar, ve yerine cunun san’atını zirveleştiren umu-
efsane ve masallar, KGB’nin otur- karşısına mi yapısı, zevkleri, meyilleri,
acımasız uygulamaları, mamış çıkıyor. husranları, hataları, mezi-
okuru heyecandan heye- düşün- Osmanlı yetleri, faziletleri, görgüleri,
cana sürükler. Birbirinden cemizin şehrini, noksanları, hulasa mede-
ilginç ve sürükleyici konular kurşun kalemle çizilmiş İslam mimarisinin temel niyetinin müzikal terkibi,
ustalıkla bütünleştirilerek bir taslağı”. Cemil Meriç meselelerini, mimarlık ahenk ve ihtizazlarıyle bir
sunulur. “Mankurt hikâyesi eserini şu satırlarla sunu- mirasının korunma yollarını, edebi tenasübün müsa-
bu eserle kültürümüze mal yor okuyucusuna: “İnsanlık İslam şehrinin belirleyici adesi nisbetinde yer yer,
edilir. Yedigey, ölen emektar aynı sefil putlara tapan bir özelliklerini ve İslam mima- parça parça, bu kitapta
arkadaşı Kazangap’ın cena- şaşkınlar kafilesi. Hakikatte risi ve şehrinin gelecekte gösterilmek istenmiş ve en
zesini mezarına götürürken, mağaranın içi de, dışı da hangi esaslardan hareketle mühimini hemen hemen
kendisinin ve milletinin bir. 150 yıldır bir gölgeler gösterilmiştir.
geçmişini, acı-tatlı, düşün- aleminde yaşıyoruz. Kitap, kurulabileceğini felsefi ve
dürücü yanlarıyla bir bir kendi insanından kopan tasavvufi bir temelde, çağdaş
gözlerinin önünden geçirir. aydının trajedisi. Amacı ve geleneksel ustalardan
O gün “asra bedel bir gün yeraltı mağarasına bir parça yararlanarak tartışan Canse- AZ Z STANBUL
olur. aydınlık getirmek... ver, yalnızca şehir planla-
narak tartışılan Cansever,
yalnızca şehir planlamacıları ahya
ve mimarların değil, genel “YKe-
mal için
KARANLIKTA GÖRMEK okuyucunun da ilgiyle takip İstanbul,
ettiği bir düşünür. tabiî gü-
u topraklar, tarihinin en manı şimdi. “Geleceğe inana- zelliğinin
Bbüyük imtihanlarından lım kardeşlerim, umudu diri, yanında,
birine sahne oldu. Kemal imanı kavi tutalım. Ümidini Türk
milletinin
Sayar, yitirerek yarı yolda dönmek HASB HALLER fizyolojik
içinden isteyenleri, gözlerimizin olarak kazandığı mükemme-
geçtiğimiz ışığı vazgeçirsin. Sağlam bir itapta ilim, kültür ve sanat liyeti, kültür ve medeniyette
bu zor ahlaka yaslanarak konuşalım Khayâtımızın tanınmış vardığı seviyeyi gösteren bir
dönemin birbirimizle, ruhunun kökü sîmâları ile çeşitli konularda şehirdir. Bu sebepten olmalı
üzeri- bu topraklara değen her yapılan sohbetler, onların ki o, İstanbul’u çok sever;
insan bizim öğretmenimiz
mizdeki olsun. Ruhlarımızı bu ülkenin bilinmeyen onun içinde yaşamaktan, onu
etkilerini irfanına, türkülerine, acıla- yönleri, keşfetmekten büyük zevk
anlatıyor rına, sevinçlerine açalım, hâtıraları duyar. Türk kültür ve edebi-
ve “ruhsal direnç”ten bahse- iyiliğin bizi yontmasına, bizi ve fotog- yatında İstanbul’un manasını
ilk kavrayan yazar Yahya
diyor bize. Darbe girişiminde adam etmesine izin verelim. rafları yer Kemal’dir. İşte “Aziz İstanbul”
de, yurdun dört bir yanını Bir mesuliyet ahlakıyla ona- almakta- Yahya Kemal’in İstanbul’a
bombalarla sarsan terör ralım yurdumuzu, birbirimize dır. olan sevdasını derinden
eylemlerinde de diri tutulan su taşıyarak, birbirimizin hissedeceğimiz yazılardan
cesareti, basirete çevirme za- yaralarına şifa olarak.” müteşekkil meşhur eseri..”
80 Çevre, nsan ve ehir | Aralk 2016 | Say 15
GÜN OLUR MA ARADAK LER SLAM DA EH R STANBUL GECELER
ASRA BEDEL VE M MAR
u Ülke”nin müstağ- stanbul Geceleri bir roman,
“Briplerinden, münzevi İya da bir hikâye değildir.
ürek paralayan, tüyler ehir ve mimari üzerine
Yürperten bir haykırış.... ayrınlarından ve “Umrandan Şderinlikli düşünceleriyle En az, kırk sene evvelki
Uygarlığa”nın araftakilerin-
İstanbul’un şahsiyeti, maddi
Geçmiş, den sonra şimdi de karşı- tanınan Turgut Cansever’in manevi
bugün mızda “Mağaradakiler” var. İslam mimarisi ve şehirciliği hüviyeti,
ve yarın; Aslında mağaradakilerin konusundaki görüşleri, ilk cemiyet
bilim-kur- pek azı. “Önce kişiler, sonra defa derli hayatı,
gu, gerçek mefhumlar, sonra fotoğ- gelenek
ve efsane rafların toplu bir ve göre-
bir arada asılları”... şekilde nekleri
gözler “Çarpık, bu kitapla bilhassa
önüne se- güdük okuyu- Türk
rilir... Derin ve temiz aşklar, ve yerine cunun san’atını zirveleştiren umu-
efsane ve masallar, KGB’nin otur- karşısına mi yapısı, zevkleri, meyilleri,
acımasız uygulamaları, mamış çıkıyor. husranları, hataları, mezi-
okuru heyecandan heye- düşün- Osmanlı yetleri, faziletleri, görgüleri,
cana sürükler. Birbirinden cemizin şehrini, noksanları, hulasa mede-
ilginç ve sürükleyici konular kurşun kalemle çizilmiş İslam mimarisinin temel niyetinin müzikal terkibi,
ustalıkla bütünleştirilerek bir taslağı”. Cemil Meriç meselelerini, mimarlık ahenk ve ihtizazlarıyle bir
sunulur. “Mankurt hikâyesi eserini şu satırlarla sunu- mirasının korunma yollarını, edebi tenasübün müsa-
bu eserle kültürümüze mal yor okuyucusuna: “İnsanlık İslam şehrinin belirleyici adesi nisbetinde yer yer,
edilir. Yedigey, ölen emektar aynı sefil putlara tapan bir özelliklerini ve İslam mima- parça parça, bu kitapta
arkadaşı Kazangap’ın cena- şaşkınlar kafilesi. Hakikatte risi ve şehrinin gelecekte gösterilmek istenmiş ve en
zesini mezarına götürürken, mağaranın içi de, dışı da hangi esaslardan hareketle mühimini hemen hemen
kendisinin ve milletinin bir. 150 yıldır bir gölgeler gösterilmiştir.
geçmişini, acı-tatlı, düşün- aleminde yaşıyoruz. Kitap, kurulabileceğini felsefi ve
dürücü yanlarıyla bir bir kendi insanından kopan tasavvufi bir temelde, çağdaş
gözlerinin önünden geçirir. aydının trajedisi. Amacı ve geleneksel ustalardan
O gün “asra bedel bir gün yeraltı mağarasına bir parça yararlanarak tartışan Canse- AZ Z STANBUL
olur. aydınlık getirmek... ver, yalnızca şehir planla-
narak tartışılan Cansever,
yalnızca şehir planlamacıları ahya
ve mimarların değil, genel “YKe-
mal için
KARANLIKTA GÖRMEK okuyucunun da ilgiyle takip İstanbul,
ettiği bir düşünür. tabiî gü-
u topraklar, tarihinin en manı şimdi. “Geleceğe inana- zelliğinin
Bbüyük imtihanlarından lım kardeşlerim, umudu diri, yanında,
birine sahne oldu. Kemal imanı kavi tutalım. Ümidini Türk
milletinin
Sayar, yitirerek yarı yolda dönmek HASB HALLER fizyolojik
içinden isteyenleri, gözlerimizin olarak kazandığı mükemme-
geçtiğimiz ışığı vazgeçirsin. Sağlam bir itapta ilim, kültür ve sanat liyeti, kültür ve medeniyette
bu zor ahlaka yaslanarak konuşalım Khayâtımızın tanınmış vardığı seviyeyi gösteren bir
dönemin birbirimizle, ruhunun kökü sîmâları ile çeşitli konularda şehirdir. Bu sebepten olmalı
üzeri- bu topraklara değen her yapılan sohbetler, onların ki o, İstanbul’u çok sever;
insan bizim öğretmenimiz
mizdeki olsun. Ruhlarımızı bu ülkenin bilinmeyen onun içinde yaşamaktan, onu
etkilerini irfanına, türkülerine, acıla- yönleri, keşfetmekten büyük zevk
anlatıyor rına, sevinçlerine açalım, hâtıraları duyar. Türk kültür ve edebi-
ve “ruhsal direnç”ten bahse- iyiliğin bizi yontmasına, bizi ve fotog- yatında İstanbul’un manasını
ilk kavrayan yazar Yahya
diyor bize. Darbe girişiminde adam etmesine izin verelim. rafları yer Kemal’dir. İşte “Aziz İstanbul”
de, yurdun dört bir yanını Bir mesuliyet ahlakıyla ona- almakta- Yahya Kemal’in İstanbul’a
bombalarla sarsan terör ralım yurdumuzu, birbirimize dır. olan sevdasını derinden
eylemlerinde de diri tutulan su taşıyarak, birbirimizin hissedeceğimiz yazılardan
cesareti, basirete çevirme za- yaralarına şifa olarak.” müteşekkil meşhur eseri..”
80 Çevre, nsan ve ehir | Aralk 2016 | Say 15