Page 100 - Çevre, İnsan ve Şehir - Sayı 11
P. 100
zaten silik, kayp bir alan. Yalkldayn
temelden restore ettii camiyi bul-
mak için Mustafa Cambaz ile sözle-
ip bir öle üstü Sultantepeye gittik.
Boaz manzaral tepede herhangi bir
yeni cami yok. Bir tür açk hava mü-
zesi gibi semt, adm ba tarihi bir bi-
naya, restorasyon görmü bir camiye
veya konaa rastlyorsunuz. Kadn
ismi tayan sokaklar ve camilerle
dolu Sultantepe. Halide Edipin Mor
Salkml Evde anlat t çocukluu-
nun evi de bu semtte. Yalkldayn te-
melden yapt cami ise Hac Hesna
Hatun Mahallesinde.
Semt snrlar dâhilinde bulunan be
camiden biri de Hac Hesna Hatun
Ca mii adn tayor zaten. Bu cami
1585 ylnda vakfedilmi. Dier dört
camiyi de srayla dolatk: M. Abdi
Efendi Camii (1680), inaat halinde
bulduumuz Çu kur Cami diye de
bilinen Halep Mollas ve Müderris
Bahçelievler Huzurevi
Bahçelievler Huzurevi Abdülbaki Camii (1644), imdilerde
Sahi, Necip Fazldan ders alm. En saat lerinde Yldz Camiine giderdim. Yeil Cami olarak çarlan (Hale-i
çok korktuumuz hocamzd diyor. Namaz kldm göze çarpsn da iste- Nur Mescidi olarak da bilinen) ey-
Tanpnardan da büyük ihtimalle ders mezdim pek. Bizim okul Dev-Gençin hülislâm Mirzazade eyh Mehmet
alm olmal, bunu belirtiyor. Bina elindeydi ve namaz klan gerici Efendi Camii (1734) ve eyh Devati
Bilgisi dersine giren Srr isimli ho- bir daha okula giremeyebilirdi. Yal- Mus tafa Efendi Camii (1645). Mus-
cann soyadn hatrlayamyor. Sedad kldayn örenci olduu dönemden tafa Cambazn stanbulda ve bu ci-
Hakk ho camd, Yap Projesi ve baka 1980lere doru daha sert bir ideolo- varda bilmedii cami yok, dolaysyla
birçok dersimize girdi, takdirle izler- jik yaltm içeren bir deiim gerçek- Makbule Yalkldayn restore ettii, bu
dim, yeni tipler buldu ev planlarnda, letii söylenebilir. be, hatta dört cami den biri olmal;
dedi. Uzun uzun tashih yapmazd Vestiyerin gerisinde namaz klan çünkü beinci cami yokuun altnda,
Sedad Bey, öyle tahtaya kalkmazd, kz, daha önce eitim gördüü li- cadde üstünde. Dört cami içinde te-
öyle unu uraya çizerdi, ne demek sede, müdürün odasnda klarm melinden restorasyona tabi tutulmu
istediini anlardk, diye elleriyle tas- namazn. Be vakit namazn hiç olan, Servilik Caddesi üzerinde yer
vir ederek anlatmaya çalt. Kimya brakmadn be lirtti yeeni Timur alan, halihazrda tamir gördüünden
dersine giren Aye Saffet Alpardan Bey. Din Hocas, ad smail Aa Camii içine giremediimiz, 1875 ve 1965 ta-
ayrca Paann kz diye söz etti. ile bütünleen Mahmut Efendinin de rihlerinde ili kez restorasyon görmü
Vestiyerin gerisinde namaz klma hocas olan eyh Ali Haydar Efendiy- olan Halep Mollas ve Müderris Ab-
azmi Yalkldayn yüzyl içindeki ko- mi. Ali Haydar Efendinin kz Saide dülbaki Camii. Yalklday 1965de, yani
usunun tasviri açsndan ilginç bir ile snf arkadaym ve yakn bir elli yalarndayken bu camiyi batan
gösterge. Beiktata, DGSAya bal dostluk varm aralarnda. Belki bu aa restore etmi olabilir; çünkü
bir mimarlk okulunda eitim gör- nedenle de harap halde bulunan s- 1970lerin balarna kadar çalmay
düm, hocalarmz DGSAdan gelirdi, mail Aa Camiinin restorasyonunu sürdürmü. Dier ca milerin benzeri
baz dersler için Fndkldaki binaya yapmak istedi. Ancak temelden res- bir restorasyon hikâyesi yok.
giderdik. Sergiler, anmalar, konfe- tore ettii tek cami Üsküdar Sultan- Bir bina yaptran kadar yapana da
ranslar, atölye çal malar, kütüpha- tepede. ait biliniyor olmal. Halep Mollas ve
ne aratrmalar, proje tashihleri Cami mimarisinin oturmu gelene- Mü derris Abdülbaki Camiinin cümle
Bir ayamz ana binadayd. DGSA, inde kadn mimarlarn hangi çizgi- kaps üzerinde yer alan air Cev-
pozitivist sanat anlaynn kutsal leri ne ölçüde deitireceini anlatan rinin yaz d 5 satrlk talik kitabede
mabedi gibiydi. Kimseye namaz kl- çok fazla örnekten söz edemiyoruz bir tarih bulunmuyor. Yaplan ebced
mak için bir köe sunaca izlenimi ne yazk ki Cami mimarisi Cumhu- hesaplaryla caminin ina edildii ta-
vermezdi, vestiyer arkas bile. Namaz riyet dönemi mimarlk eitimi içinde rih tespit edilmi. Bir dier kitabenin
|
98 ÇEVRE, NSAN ve EHR | ARALIK-2 2015