Page 191 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 191
Gizem Erdoğan - Serdar Simsar - Sinem Dudu Sakal - Ömer Kor - Gamze Kardoğan
Ceren Parıltı - Yaşar Doğukan Kaya - Begüm Gündoğdu
1. Hareketlilik yönetiminin geliştirilmesi
2. Erişilebilir ve hiyerarşik ulaşım sistemi
ULAŞIM 3. Araçla seyahat etme ihtiyacını azaltma
4. Araba alternatifi ulaşımların geliştirilmesi (toplu taşıma,
bisiklet kullanımını yürünebilirlik)
5. Yenilenebilir enerji kullanımı
EKONOMİK
6. Döngüsel ekonominin kentsel üretim vizyonu olması
Oluşturulan ölçütler Torbalı merkez ilçe odağında dirençli bir kent
senaryosu, mekânsal planlar yapım yönetmeliği ve sistem yaklaşımı yöntemi
çerçevesinde uygulanmaya çalışılmıştır. Çalışma süre ve çalışan ekip sayısı
nedeni ile deprem ve kentsel sıcaklık konuları ile kısıtlı tutulmuştur. Mekânsal
planlarda değerlendirilen veri setlerinin Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği
çerçevesinde; ekonomik sosyal ve mekânsal başlıklarda değerlendirildiği
düşünüldüğünde dirençli kent parametrelerinin de aynı başlıklarda
oluşturulması zaman ve finans açısından kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.
Kentlerin dirençli hale gelebilmesi için birçok disiplinin birlikte ve koordineli
bir şekilde çalışması, dirençli kent ölçütleri oluşturularak bir uygulama rehberi
oluşturulması karar alıcıları ve kent plancıların işlerini kolaylaştıracaktır.
Dirençli kent bağlamında tasarlanan, planlanan kentler, geçmişte öğrenilen ve
gelecekte karşılaşılması öngörülen tehditlere karşın kentleri her türlü olumsuz
etki karşısında esnek, dayanıklı ve hazırlıklı olmasını sağlayacaktır.
2. Çalışma Alanı
Torbalı ilçesi, Ege Bölgesi'nin batısında, yönetimsel olarak İzmir iline bağlı,
güneydoğuda 600 km²’lik bir alana sahip bir yerleşimdir. Yerleşimin kuzeyinde
Kemalpaşa, doğusunda Tire ve Bayındır, batısında Menderes, güneyinde ise Selçuk
ilçeleri ile komşuluğu bulunmaktadır. Yerleşim 60 mahalleye ayrılmıştır (Harita 1).
Harita 1: Torbalı ilçesi konumu ve mahalleleri
177 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi