Page 121 - Çevre Şehir İklim - Sayı 2
P. 121

Burcu Hiçyılmaz - Sedat Alataş - Etem Karakaya


            bilinçlendirilmesinin  stratejiler  içerisindeki  öneminin  altı  çizilmelidir.  İkinci
            olarak, ürün özelinde (sektörel düzeyde) öne çıkan aşamaların da farklılaştığı
            söylenebilir. Ancak bütün ürünlerde (giyim ve tekstil, yiyecek ve içecek hariç)
            tasarım aşaması stratejilerinin birinci sırada yer aldığı görülmektedir. Çelik ve
            çimento için ikinci sırada üretim aşaması stratejileri yer alırken; özellikle araçlar
            ve binalar için kullanım aşaması ve kullanım ömrü sonu stratejileri öncelikli olarak
            görülmektedir. Üçüncü olarak, bu araştırmaların daha çok gelişmiş ülkeler için
            yapıldığı, gelişmekte olan ülkelere yetersiz düzeyde odaklanıldığı görülmektedir.
            Halbuki IPCC (2022), IRP (2020b) ve IEA (2019) malzeme etkinliği kaynaklı en fazla
            azaltım potansiyelinin Çin ve Hindistan gibi gelişmekte olan ülkelerde olduğunu
            söylemektedir. Dolayısıyla, hem bilimsel çalışma hem de uygulama açısından
            gelişmekte olan ülkelere yönelik daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Dördüncü
            ve son olarak ise, gelişmiş ülkelerde malzeme etkinliği için ilk sırada tasarım
            aşaması stratejilerinin, ikinci sırada ise kullanım aşaması stratejilerinin malzeme
            etkinliğinin sağlanabilmesi açısından öne çıktığı görülmektedir.
               Hangi stratejinin emisyon azaltımına daha çok katkı sağladığı, dolayısıyla
            da hangi stratejinin daha etkin olduğu ve olası rebound etkileri bu çalışmanın
            konusu değildir. Ancak elde edilen sonuçlar doğrultusunda, sanayi sektörünün
            karbonsuzlaşma  süreci  için  öncelikli  stratejilerin  tasarım  aşaması  düzeyinde
            belirlenmesinin önerildiği açıktır. Demir, Çelik, alüminyum, çimento gibi ürünleri
            içeren alt sanayi sektörleri için bu malzemelere olan talebin dolayısıyla birincil
            üretim ihtiyacının azaltılması için aşırı (gereksiz) tasarımlardan kaçınılması, daha
            küçük ürünler tasarlanması, üretimde kullanılacak bu malzemelerin daha düşük
            emisyonlu  olan  ikamesinin  tasarımda  göz  önünde  bulundurulması,  yeniden
            kullanıma ve geri dönüşüme olanak sağlayan tasarımlar yapılması, kullanım
            ömrü  sonunda  sökülebilir  tasarımlar  yapılması  malzeme  etkinliğine  önemli
            katkılarda bulunacaktır. Üretim aşamasında öne çıkan stratejiler ise, hurdadan
            kaçınmak,  israfların  azaltılması,  üretim  adımlarının  israfı  önleyecek  şekilde
            azaltılması,  üretimde  verim  iyileştirmeleri,  malzeme  kesme  tekniklerinde
            verim iyileştirmeleri, parça yerleştirme iyileştirmeleri, üretim esnasında alınan
            kararların iyileştirilmesi ve endüstriler arası simbiyozun artışının sağlanmasıdır.
            Kullanım ömrü sonu aşamasında ise, yeniden üretim, yeniden kullanım, geri
            dönüşüm, hurda işleme, ürün yaşam sonu geri kazanımları vurgulanmaktadır.
            Sektöre  yönelik  üretim  stratejilerinin  yanı  sıra  talep  taraflı  stratejiler  de
            tüketicilerin  elindedir  ve  karbonsuzlaşma  açısından  önemlidir.  Bu  kullanım
            aşaması  stratejileri  üretilmiş  sanayi  ürünlerinin  daha  yoğun  kullanımını,
            paylaşımlı  kullanımını,  daha  uzun  süreli  kullanımını  vurgulamanın  yanı  sıra,
            tercihlerin daha verimli ürünlere yönelmesi, aynı işlevi sağlayan daha küçük
            ürünlerin tercih edilmesi, ikinci el ürüne yönelme ve malı yeni bir amaca uygun
            hale getirme tercihlerinin de üzerinde durmaktadır.





            107  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126