Page 44 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 15
P. 44







ile insana tasavvuf müziini ilham ederken,
Bizler hangi tnnn Üsküdarda boydan boya Itri ve Dede Efendi
melodileri manevi bir müzikal dekor oluturur.
hangi sokaa ait Levent te daha bir bat müzi i duyulur apart-
olduunu bilmekle manlardan, daha sertle ir her ey, ekillerin
belki ehir hakknda ovalli i kaybolmaya ba lar. Kenar semtlerde
gariban çocuklarnn a znda notalar halinde
bütün bilinmeyenleri bir arabesk nameler belirir hemen. Bunun öte-
çrpda bilecek de iliz sinde köyden göç alm ama gelenlerin e-
hirli olmaya niyetli olmadklar kesimlerin ya a-
ama ehre sesin hangi d yerde uzun hava ile kar k halk müzi ini
ucundan girdiine dair bütün varl yla hissedersiniz. Bir inadn de-
i ik düzende kendini ortaya koymasndan,
bir fikir elde etmede ben zaten bildi iniz her eyim, benim öte
müziin bize yardmc dedi im yerde size hayat hakk yok aslnda,
o gördü ünüz seraptan ba ka bir ey de il.
olmayaca n kimse Gerçi stanbul senfonik ehir olmann gerek-
de bizim, bir taraftan ehrin dilini anlamaya söyleyemez. lerini bir yere kadar sa lam olmasna ra -
yakla rken di er taraftan da ehir müzik et- men birbiriyle uyum sa lama noktasnda bir
kile imi ile birlikte çok daha geli ecek olan miktar olsun eksiklik göstermektedir. Lakin
de i ik kombinasyonlara tank olmamza ya- ehir ve müzi e bir arada bakt nzda pratik bu eksiklik telafi edilebilecek bir eksikliktir ve
rayacaktr. olarak, somut baz eyleri görmeniz oldukça dönütürülebilir özelliklere sahiptir.
Çünkü müzik kendi soyut yapsn ehrin kolayla r. Mesela Konya hepimize ney ve Di er taraftan bir ba ka unsurda yukar da
somut görünü üne uyarlayarak bir ölçüde Mevlevi Ayini Müzi ini hatrlatr. Mevlana imaj k smen bahsedilen köyden ehre göç unsu-
kendi strüktürünü ve genetik kodlar n ye- ile birlikte düünülen ehir, bütün ehirsel ve- rundan kaynaklanan baz olumsuzluklardr.
niden gözden geçirebilir. Yani ehrin müzi i rilerin ötesinde farklla maya ba lar ve Mevla- Bilindi i gibi köyden ehre göç bir taraftan
anlamada ne kadar faydas varsa müzi inde na Celalettin Ruminin ki iliinde dei ik özel- demokratikle me ivmemizi yükseltip çok
bir ehri anlamada o kadar faydas vardr di- liklerini insan zihninde kurar ve zaman zaman seslili imizi artr rken, di er taraftan da ehre
yebiliriz. bu özellikleri payla abilir düzeyde nesnel hale do ru gerçekle en hücumun neferleri ehre
getirir.
Ksa müzi e denk gelen ehirler planlama- vardklar nda bir yönleriyle ehirde ya ama-
s do ru dürüst yaplmam , gerekli ehir Bir senfonik ehir olarak stanbul ise Eyüp nn imkanlar ndan faydalanrken di er tarafa-
bile enleri tarafndan donatlmam zaman sultanda gö e do ru dikelmi minareleri r yla ise kat bir konservatif tutumla de i imin
tarafndan çabukça ö ütülebilecek özelikle-
re sahip olan ehirlerdir. Bu ehirlerde tarihi
kültürel herhangi bir özelli e ya ender rastlar-
snz veya onlardan hiçbir iz bulamazsnz. Bu
tip ehirler size pek fazla bir eyler vermezler.
Ama senfonik ehir diyebilece imiz geni likte
di er ehirler vardr ki bu ehirler; bütün e-
hirsel mobilyalar bünyesinde toplam , ehir
bileenlerinin her birini yerli yerine yerletir-
mi , bir semtinden di er semtine geçerken
bir senfoninin fragmanlar arasndaki geçi ler
gibi uyum arz eden geçi lere sahip yap ola-
rak görülürler. Bu tip ehirler di er ehirlere
göre hem ehir bile enleri açsndan zengin-
dirler hem de bu ehir bileenlerinin armoni-
sini ehrin dört bir yanndan fark edersiniz. Bir
di er taraftan da bahsi geçen ehir kakafonik
olmann ötesinde birbirinden farkl olan bütün
unsurlar n bir arada ya atma prati ini di er
ehirlere oranla oldukça ileri düzeyde ger-
çekletirmi tir. Bu ehir tipinde gökdelenden
apartmana, apartmandan müstakil binaya
var ncaya kadar bütün birimler ehrin hem
farkl bölgelerinde yer almakla birlikte hem de
ayn yerin içinde de i ik mahallerde bir araya
gelme ba arsn ya am lar dr.


|
44 ÇEVRE ve EHR | MART 2013
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49