Page 117 - index
P. 117



beslenme ve dayanm noktas oluturduunu düünü-
rüm (Varon, 2007).
1999 depremi sonras Nevzat Sayn ve hsan Bilgin ile
projelendirdii Konteyner Evler için gerçekleen bir
araya gelilerinin altndaki motivasyonu Sra dyla,
olaanüstüyle karlama ihtimalinin ancak gündelik,
sradan ve olaann içinden geçmekle mümkün ola-
cana dair deneyimi ve inanc paylam olmalarna
dayandrmaktadr (Tümertekin, Bilgin, Sayn, 1999).
Han Tümertekin, binalarn iletilmesi süreciyle de ya-
kndan ilgilendiini ve gündelik yaantda binalarn i-
lemesi konusunda saplantl bir yapya sahip olduunu
belirtir. letmeye yönelik kriterlerin projenin tasarm
sürecinde göz önünde bulundurulmas gerektiini ifa-
de eden Tümertekin, binann gündelik yaam içinde
kendi varoluunu nasl gerçekleyeceiyle tasarm sü-
recinden balayarak ilikiye geçmeyi benimseyen bir
mimar olmutur (Erta, 2011).

Kartlklar
Tümertekinin mimari balamla kurduu iliki, kar-
tlklara dayanmaktadr. Tasarm alannn içinde bu-
lunduu mevcut ilikiler an analitik bir gözlemle
deerlendirdikten sonra hareket noktasn tekil eden
soruyu sorar. Soru, kavramsal, biçime yönelik, teknik
ya da olgusal açdan diyalektik bir kurguya iaret eder.
Örnein Ortaköyde 18 metrekarelik, üç kattan oluan
ve 100 yllk eski bir yapy Alessi için bir sunu meka-
nna dönütürecek tasarmnda, eskiyi ve var olan bir
kabuk olarak tutarak, yeniyi farkl bir geometri ve mal-
zeme anlayyla yerletirmeyi önerir. Eski ve yeninin,
ayr ayr ve bir arada içerdii deeri görünebilir klma- Çatalhöyük Müze ve Ziyaretçi Merkezi
nn, aralarndaki bu diyalektik iliki üzerinden gerçek-
letirilebileceini öngörmütür (Tümertekin, 1995).
Taksim Sanat Galerisinin yenilenmesi sürecinde, iç ile
d arasndaki kartl sorgulamaktadr. Bir konser
salonunun mahremiyetine sahip olmasn hedefedii
sergi salonunda bu hedefe ulaabilmenin yolu sergi-
yi hem iitsel hem görsel olarak sokaktan yaltmak- Eskiz 3, Çatalhöyük Müze ve Ziyaretçi Merkezi, Rampa.
tan geçmektedir. Bu ise sokakla iletiime geçmeyen
bir binay dikte edeceinden, galerinin iç sirkülasyonu
(darya) cepheye tanmtr. Saydam bir cepheyle, zaman arasndaki geçii çok rahatlatyordu (Bilgin, 1999)
sergi salonlar ve yönetim birimlerinin sar duvarlar eklinde özetledii yeni tasarmda müze, toprak seviyesinin
arasnda yer deitirenler ve rampadan inip çkanla- altna inen ve sonra da indii kota yükselen yaklak 250m
rn hepsi dardan da alglanan birer mimari elemana uzunluundaki bir rampaya eklemlenmitir. Toprak seviye-
dönütürülmütür (Bilgin, 1999). sinin altna ini ve üzerine çk serüveni içinde deneyim,
Konya ovasnn snrsz ufuk algsnn kaybolup, tamamen
Çatalhöyük Müzesi için gelitirilen önerisinde Tümer- kontrol edilmi bir alana geçii arasndaki kartla ve im-
tekin, engin Konya ovasnn boluu ile baa çklama- di ile geçmi arasndaki diyalektik gerilime endekslenmitir.
yacann farkndayd. Niye orada olduunun yantn
veremeyecek, cephesi ve malzemesi ile oynanarak bir ATK lojmanlarnn tasarmnda ise Tümertekinin sanayi
yerlere varmaya çallan ve tasarm için ayrlan süre- yaplarnn doas gerei sürekli eklenerek büyümesiy-
nin dörtte üçünü harcadklar bir tasarm hiçe sayp le girdii diyalektik ilikiye dair sorusu: Büyük boluklar
kalan kstl sürede yeni bir tasarm fkrinin peine dü- doldurarak gelien sanayi yaplarndan birinin yanna onun
erler. Yerin altna inmek ve çkmak fkri, bugünle o lojmanlar olarak hizmet verecek konut yaplar nasl ek-


OCAK-EKM 2015 | ÇEVRE, NSAN ve EHR | 115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122