Page 25 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 2
P. 25
ye özgüdür. Su basman ksmlarnda
kullanlan ta krmzmtrak kalkerdir.
Selamlk ve Harem ksm su basman-
lar üst kornii ve avlunun dier su
basmanlar ve kap basamaklarnda
siyah bazalt ta da görülür. Minarede
kullanlan krmz tatan baka yap-
nn iç ve d duvarlar ile oda ve taban
döemeleri bir nevi küfekiye benzer
krem renk tala örülmütür. Duvar-
larn örülüünde bol miktarda kireç
harc kullanlmtr. Sarayda ince i-
çilik hakimdir. Süslemeler hem sade
hem de esizdir. Göz nuru, el emei
yannda sanki ilahi bir gücün verdii
ilhamla, ince ince ilenmitir.
Saray bölümü iki kattan olumaktadr. shak Paa Saray Camii
366 oda da bu iki kat içinde yer almak-
tadr Saraya ilk önce büyük bir kapdan oyunlaryla karlatnz bu zindana Senin için hiçbir karar klmak yok,
birinci avluya girilir. Solda uak odala- suçu ar olanlar daha karanlk, az Galiba senin gönlünde de bir yar var.
r ve ahrlar vardr. Bu avludan ikinci olanlar ise daha aydnlk bölümlerde
bir avluya geçilir. Burada oturanlar tutulurmu. Bu sarayn her bir bölü- Ya, Zinin, Memin mezar bandaki
için daireler bulunmaktadr. lginç münü gezdiinizde hayal gücünüzün aulu seslenii, gelip vurmaz m yü-
olansa o dönemde kalorifer sistemi- nasl harekete geçtiini görürsünüz. reinize?
nin bir ekilde kurulmu olmas. Her Sarayda bir dönem katiplik yapt Ey vücudumun ve canmn mülkümün
oda da tatan yaplm ocaklar vardr. söylenen Ahmed-i Hani ve ünlü eseri sahibi,
Ta duvarlardaki boluklar ise bütün Mem ü Zinin usuma düüü bu yüz- Ben bahçeyim, sen de bahçvan
yapnn merkezi bir stma sistemine
sahip bulunduunu göstermektedir. dendir. Belki de Memin de zindana Senin bahçen sahipsizdir
Avlunun sanda bir Divan sofas bu- atlmas çartrd bu duyguyu. Siz bir Sen olamazsan onlar neye yarar
lunmaktadr. Divan Sofasnn avluya mekân gezerken, yöredeki efsaneler
bakan pencereleri kare eklinde olup de sizi takip eder aslnda. Bu efsa-
üst ksmlar sivri kemerlidir. Paa, nelerin de peine düersiniz aslnda.
airet reislerini bu sofada kabul eder, Farkl dönem ve mekânlarda da olsa
toplantlarn yapar. Sofa otuz metre bu yöreden çkmsa eser, esintisinin
uzunluunda, yirmi metre geniliin- her bir mekâna szdn düünürsü-
dedir. ç taraftaki pencereler avlu- nüz. Nasl ki akn ruhu tekse, mekân-
ya, öbür taraftakiler ise ovaya bakar. larn ruhuna yansyan ve talarn içine
Büyük sofada baka odalara açlan sinerek yeniden yaam bulan bu ak
kaplar vardr. Sofann asl kaps ya- da tekmi gibi gelir bana. Yaananla-
nnda, tabandan aa yukar bir metre rn da duyulan seslerin de tek olduu
yükseklikte dar ve karanlk küçük bir gibi. Kulamda, Memin ölürken a-
loca yer alr. Airet reisleri ve bölgenin zndan Zin diye seslenii. Bu destan-
ileri gelenleri burada oturup davalar, da beni etkileyen Memin, Dicle nehri-
tartmalar dinlerler. Sofaya bitiik ne seslenii
odalar yüksek memurlara ayrlmtr. Ey benim gözyalarm gibi dökülen ne-
Bunlarn pencereleri ba döndürücü hir!
bir yükseklikten Ar Dana hakim- Ey âklar gibi sabrsz ve sükûnetsiz ne-
dir.
hir!
Unutmadan bir de zindan bulunmak- Sabrsz, kararsz ve sükûnetsizsin,
tadr sarayda. Davalar sonucunda, k Yoksa benim gibi sen de deli misin? shak Paa Saray Türbesi
TEMMUZ 2014 | ÇEVRE, NSAN ve EHR | 23