Page 61 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Özel Sayı
P. 61
Salih Serdar Yegül - Nur Aslıhan Karaman
Murat Türkeş
Bu kapsamda, Tablo 2’ de yer alan gönüllü hedefler doğrultusundaki
gerçekleşme miktarları her yıl düzenli olarak ilgili kurumlardan talep
edilmektedir. 2019 yılına kadar kurumlardan gelen veriler doğrultusunda
hazırlanan gerçekleşme miktarları Tablo 1’ de yer almaktadır. Bu hedefler
doğrultusunda; Orman alanlarının ATD hedefi olarak kabul edilen 2030
yılında orman varlığının ülke yüzölçümünün %30‘una ulaşması için yaklaşık
10.000 km2 alanda ağaçlandırma ve toprak muhafaza çalışmaları yapılacaktır.
Yeni tesis edilecek bir milyon hektar orman alanının hali hazır durumu tarım
arazisi gibi kabul edildiğinde ve Türkiye topraklarının arazi kullanımına göre
ortalama organik karbon miktarları dikkate alınarak yapılan hesaplama sonucu
stoklayabileceği karbon miktarı 15,33 milyon ton olacağı tahmin edilmektedir
(ÇEMGM, 2016).
4. UNCCD COP15 Kararları
UNCCD’nin 15. Taraflar Konferansı (COP 15) 9-20 Mayıs 2022 tarihleri
arasında Fildişi Sahili’nin Abidjan kentinde gerçekleştirildi. COP 15’e 3.000’i
yerli olmak üzere yaklaşık 7.000 katılımcı katılım sağladı. COP 15’te; göç, arazi
kullanım hakkı, kum ve toz fırtınaları (SDS), cinsiyet ve kuraklık gibi temel tematik
alanlardaki ilerlemeler ele alındı. COP 15’te iki hafta süren müzakerelerin
ardından; kuraklığa dayanıklılığı artırmak, arazi bozulmasını azaltmak ve arazi
restorasyon çabalarına yatırım yapmak konularında otuz sekiz karar kabul edildi.
Söz konusu kararlardan bazıları aşağıda yer almaktadır (UNCCD, 2024):
• İyileştirilmiş veri toplama, izleme ve raporlama yoluyla 2030 yılına kadar
bir milyar hektarlık bozuk arazinin restorasyonunusağlamak,
• Büyük ölçekli entegre peyzaj yatırım programları için yeni bir ortaklık
modelini geliştirerek kuraklığa karşı direnci artırmak,
• Özellikle kum ve toz fırtınaları ve kuraklıkla ilgili olarak ulusal politikaları
ve erken uyarı, izleme ve değerlendirmeyi geliştirmek,
• Bölgesel düzeyde kapasite geliştirme, bilgi ve derslerin paylaşılması ve
bu çabalara yönelik koordinasyonun geliştirilmesi,
• Reaktiften proaktif kuraklık yönetimine geçişi desteklemek için 2022-
2024 için Kuraklık üzerine bir Hükümetlerarası Çalışma Grubu kurmak,
• Güvenli arazi kullanım hakkı sağlayarak ve çölleşme, arazi bozulumu ve
kuraklığın etkileri hakkında cinsiyete göre ayrıştırılmış veriler toplayarak
kadınların arazi yönetimine katılımını iyileştirmek,
• Erken uyarı, risk değerlendirmesi ve insan kaynaklı nedenleri azaltarak
kum ve toz fırtınalarının etkisini ve oluşumunu azaltmak için politikalar
geliştirmek,
60 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi