Page 279 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 279

Hasan Çağlayan Dündar

               1. Giriş


               Tüm afetler ama özellikle ülkemizde en çok can ve mal kayıplarına yol açan
            depremler  hayatın  olağan  akışını  bütünüyle  değiştirmektedir.  Her  deprem
            afetinin  ardından  yaşadığımız  acılara  bir  yenisi  daha  katlanarak  eklenmekte
            toplumsal hafızamızda derin yaralar açmaktadır. 1939 Erzincan Depremi, 1999
            Marmara Depremi ve 2023 Kahramanmaraş Depremleri gibi büyük yıkımlara yol
            açan depremlerin yanı sıra tarih boyunca yaşadığımız her deprem felaketi, her
            bir sel ve yangın afet öncesi alınması gereken tedbirlerin aslında ne kadar hayati
            olduğunu göstermektedir. Mevzuat düzenlemeleri, acil eylem planları, ekonomik
            tedbirler, imar düzenlemeleri, bina yapım teknolojilerindeki gelişmeler, sigortacılık
            hizmetleri  ve  afete  karşı  dirençli  şehirler  ve  dirençli  bir  toplum  oluşturma
            çabalarının  her  biri  afetlere  müdahale  kapasitemizi  artırmaktadır.  Özellikle
            deprem ve diğer afetler meydana geldikten hemen sonra gerek devlet gerekse
            vatandaşlar ve sivil toplum örgütlerinin büyük bir toplumsal dayanışma ruhu ile
            sahada olması yaraların hızla sarılmasına pozitif bir katkı sunmaktadır. TOBB bu
            dayanışma ve yardımlaşma ruhunu bütün afet anlarında diri tutan bir ayaklaşımla
            çalışmalarını  sürdürmektedir.  Geçmişte  ülkemizde  ve  yurtdışında  meydana
            gelen afetlerde görev aldığı gibi Şubat 2023 Kahramanmaraş Depremlerinde de
            depremin hemen sonrasında çalışmalarına başlamıştır.

               2. Depremden Sonra Yapılan Çalışmalar
               Deprem  meydana  geldikten  sonra  TOBB  en  üst  düzeyde  afet  yönetimi
            sürecinin bütün aşamalarında özellikle acil yardım ve hasar tespiti konularında
            aktif bir rol üstlenmiştir. Yapılan çalışmalar şunlardır:

               2.1. Acil Yardım

               •   Depremin olduğu ilk anda TOBB’da bir kriz masası oluşturulmuştur.
               •   Depremin en çok etkilediği il ve ilçelere TOBB’da çalışan 10 kişilik bir ekip
                  koordinasyon sağlaması ve ihtiyaçları tespit etmesi için gönderilmiştir.
               •   Bölgedeki 43 Oda ve Borsadan acil durum temas noktaları belirlenmiştir.
               •   Depremden  etkilenen  11  ildeki  43  Oda  ve  Borsa  ile  koordinasyon
                  halinde tüm Türkiye’deki Oda ve Borsalar, Sektör Meclisleri ve TOBB
                  Sanayi Veritabanı üyesi şirketlerle birlikte hareket ederek ihtiyaç duyulan
                  arama  kurtarma  ekipmanlarının  ve  her  türlü  ihtiyaç  malzemesinin
                  bölgeye ulaştırılması sağlanmıştır.
               •   Geçici barınma için, çadır, konteyner, ısıtıcı ve beslenme ihtiyaçlarına
                  odaklanılmıştır.
               •   Bölgeye ulaşan yardımlar bölgedeki Oda ve Borsaların koordinasyonu
                  ile ihtiyaç sahiplerine hızlıca dağıtılmıştır.



            264 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284