Page 270 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 270
Afet Yönetiminde Yeni Bir Model:
Türkiye Ulusal Risk Kalkanı Modeli
Kentsel ve Kırsal Altyapı Kurulu
• Yeni şehircilik çalışmaları kapsamında kentsel altyapı ve mega yapılar
olmak üzere deprem bölgesindeki tüm altyapı dirençli şehir konseptine
uygun olarak tasarlanması ve bu yönde politikaların geliştirilmesi,
• Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın İller Bankası eliyle
bugüne kadar yürüttüğü çalışmaların bölge özelinde depremsellik ve
risk faktörleri bakımından yeniden değerlendirilmesi,
• Yeni şehircilik çalışmaları kapsamında yürütülecek altyapı çalışmalarının
deprem bölgesinde iklim dostu yeşil dönüşüm çalışmalarına entegre
edilmesi.
Tarihi ve Kültürel Miras Kurulu
• Bölgede daha önce deprem yaşamış ancak ayakta kalmış tarihi ve
kültürel yapıların mimari tasarımlar ve yapı teknolojileri açısından
değerlendirilmesi,
• Afet bölgesi yeni şehircilik çalışmalarında sürdürülebilir kentsel
planlama yaklaşımlarının kullanılması, afet bölgesindeki tarihi kentler
hakkında bütüncül bir bakış açısının ortaya konulması,
• Şehircilik geleneklerimiz temelinde afet bölgesinde zarar gören tarihi
mirasın korunması ve restorasyon sürecine ve ülkemizin “Medeniyetimizi
Yaşatan Şehirler” vizyonuyla uyumlu politikaların belirlenmesine yönelik
katkı sağlaması,
• Bundan sonra afet riski ve depremsellik bakımından yüksek olan bölgelerde
de şehircilik geleneklerimizin en güzel örneklerini yansıtan tarihi ve kültürel
yapılarımızın tespitinin yapılarak onların dirençli hale getirilmesi.
Kriz Yönetimi ve İletişim Kurulu
• Afet sonrası kriz, iyileştirme, inşa ve ihya süreçlerinde yürütülen tüm
çalışmaların kamuoyuna doğru bir şekilde aktarılması,
• Afetzedeler ile afet çalışmalarında görev alan kamu, özel sektör ve STK
çalışanları arasındaki iletişimin sağlıklı bir zeminde yürütülmesi,
• İlköğretimden üniversiteye kadar afet bölgesindeki eğitim hizmetlerinin
sağlıklı yürütülebilmesi adına gerekli tedbirlerin alınması ve verimlilik
kaybını en aza indirecek şekilde eğitim-öğretim süreçlerinin devam
etmesine katkı sunulması.
Yıl 2 / Sayı 4 / Temmuz 2023 255