Page 64 - Çevre Şehir ve İnsan Dergisi - Sayı 2
P. 64
Çevre, Şehir ve İnsan
Cansever’in İstanbul Üniver- tir. Sayısız projesine rağmen
sitesi sanat tarihi bölümünde yalnızca 15 projesi uygulanan
aldığı doktora eğitimiyle ve birçok uluslararası ödül
yazdığı “Selçuklu ve Osmanlı alan Cansever’in başarısı
Mimarisinde Üslup Gelişme- projelerinde değil, fikirsel
leri: Türk Sütun Başlıkları” dünyasının altındaki derin-
(1949) başlıklı tezi Türkiye’de likte gizlidir. Diğer yandan
sanat tarihi alanında yapı- birçok akademik ve edebi
lan ilk doktora tezi niteliği eserle literatüre katkı sağlayan
taşırken, kendisi de bu alanda mimar 22 Şubat 2009 vefat
doktora yapan ilk mimar etmiştir.
ünvanını kazanmıştır. 1950-
51 yıllarında İstanbul Devlet Mimarlığa yeni bir tanım ge-
SUALTI ARKEOLOJİ ENSTİTÜSÜ Güzel Sanatlar Akademisi’nde tirmiş ya da diğer bir ifadeyle
öğretim üyeliği yapan mimar, kadim tanımı modern dö-
1960’ta Modern Mimarlığın nemde yeniden canlandırmış-
Temel Meseleleri adlı çalış- tır. Ancak Turgut Cansever’i
masıyla doçent olmuştur. özel kılan mimari eserlerinde-
ki teknik yeniliklerden ziyade
1980 yılında Ertuğrul Yener bu eserleri dayandırdığı derin
ile tasarladığı Türk Tarih düşünce dünyasıdır.
Kurumu binası çağdaş yapı
teknolojilerinin geleneksel Mimariyi; yapı tasarımıyla
fikirlerle harmanlanmasının sınırlı teknik bir iş olmaktan
başarılı bir örneği olarak, öte, insanın varoluşuna hiz-
dünyanın en prestijli mimar- met eden bütünün bir parçası
lık ödüllerinden olan “Ağahan olarak görmüştür. Her türlü
Mimarlık” ödüne layık mimari faaliyetin arka planın-
görülmüştür. Kendisi yapıyı da bir felsefi alt yapının olma-
“Bilimsel araştırmalara sakin, sı gerektiği idrakiyle eserleri-
asude bir ortam sağlamakla ni son derece entelektüel bir
görevli bir yapı vücuda ge- gayretle ortaya koymuştur. Bu
tirmeyi icap ettirdiği için bir kapsamda eserlerini yalnızca
kale gibi içindekileri koruya- yapı ya da inşa eylemi olarak
cak tarzda” tasarladığını ifade değil imar faaliyeti olarak ele
etmiştir. almış ve bunun da ancak id-
rakten geçtiğini ifade etmiştir.
Bodrum’da idealindeki Türk
evine hayat verdiği Ertegün Cansever mimariyi bireysel
evi ve Demir Evler Tatil Köyü değil toplumsal sorunların
ile iki kez daha aynı ödüle la- uğraşısı olarak nitelendirerek,
yık görülen Cansever, Ağahan bir yapının inşasında toplum-
ödünü üç kez kazanan tek sal bileşenleri ve değerleri de
TÜRK TARİH KURUMU mimardır. ön planda tutmaya çalışır ki
burada da şehir planlaması-
Mimarlığının yanı sıra büyük nın önemini vurgular. Ona
çaplı şehir ve bölge planlama göre şehir insanları kurar,
çalışmaları içerisinde de yer bizi biz yapabildiği gibi bizi
almıştır. Özellikle 1972-79 biz olmaktan da çıkarabilir.
yılları arasında İstanbul Bunun inanç ve ufuk meselesi
için yeniden işlevlendirme, olduğuna değinmiştir.
yayalaştırma ve düzenleme
çalışmalarına ağırlık vermiş-
64
7.04.2025 18:07:30
sayı2_070425.indd 64
sayı2_070425.indd 64 7.04.2025 18:07:30