Page 83 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 15
P. 83







meyvesinin tadn tatmt. Onu hayatta Prag, bildik ehirlerin bütün devirlerinde; Kleist, evvela
artacak bir ey kalkmamt artk. Vogeli öldürdü daha sonra da
Bu ksa ömür yolculuunda; her olumsuz en gri olandr ve o kendisi intihar ederek, finali
iki kiiye elik eden en
istasyonda bir müddet kalmt ya, onun da Pragdan biraz kanl eserini yazd. iirin
için olmann en die deer biçimi ac ve bütün ktalarnda ölüm;
tutkuydu artk. karamsarlk rengi almaya estetize edilebilir bir
Nianlanm ve niann bozmutu. Bu gitmitir. Sonra, onunla eylem olmutur artk.
ksa süren mutluluk zamanlarndan olan ilgisinin ölümle air 18 Ekim 1777
sonra, ülke ülke dolamaya balamt. de domu olup,
21 Kasm 1811 de
Prag, bildik ehirlerin en gri olandr ve yazglanaca anlalan, ölmütür. ki tarih
o da Pragdan biraz karamsarlk rengi yani bakent olmann arasnda kalan
almaya gitmitir. Sonra, onunla olan ksmlar aire
ilgisinin ölümle yazglanaca anlalan, en belal elbisesini giyen aittir.
yani bakent olmann en belal elbisesini Berlinle, ilikilerin en
giyen Berlinle, ilikilerin en esrarengiz
olanyla ilgilendi. esrarengiz olanyla
Avrupann bütün önemli ehirlerinin ilgilendi. Avrupann bütün
acyla bulaan kaderleriyle bir tür önemli ehirlerinin acyla
ortaklk kurdu. Sevdii her ehrin
ufkunda tutkulu bir ölüm görülüyordu bulaan kaderleriyle bir
artk. Her ehrin ve her eyin. tür ortaklk kurdu. Sevdii
Bu srada kelimeler de birer birer
sevdalanyordu. Hepsinin kendine kar her ehrin ufkunda tutkulu
bir güveni ve bakalarna karysa farkl bir ölüm görülüyordu artk. Pimanlk,
bir duruu vard. ki kelimeyi birbirinden dümülerin
ayrt etmek, kelime dünyasnn sakini Her ehrin ve her eyin.
olmakla edeerdi. Bu dorultuda hangi masumiyeti
kelime, kendisini uçuruma tayacak olan Kleist sviçreye giderek orada bir köye demektir.
bir yazn adamn, bir dil ustasn severdi, yerleti ve bir müddet köylü gibi yaad.
bunu bilmek bal ve sonlu bir i, bir Geç yalarda iir yazmaya arzu duydu ve
didime gerektirirdi insanlar arasnda. dilinin en önemli airlerinden biri haline
geldi. Sonra Berlin. Babelallarn her
Bazen soruverirdi insan; uçurumlar eyiyle bu yüzylda tankln yapt bu
güzelleyecek airlerden bir kelime, ehir, onu notalarn üzerinden Henrietti Dua ile
ne örenilebilir diye? Cevap, belki de Vogelle tantrd. Hernrietti Vogel,
hayatn kendisindeydi. Belki de bütün Berlinin en estetik ölümü gibiydi, balayan her
kelimeler, dil ustalaryla birlikte kendi Kleistin ömür kitabnda. ey; iyilik onur
yüzlerinde bulunan, fakat o zamana ntiharn yakasna taklan krmz bir
kadar görmedikleri ve göstermedikleri, gül gibi duruyordu, solmann hemen ve zaferle
kader çizgisini yeniden kefediyorlard. yanbanda duran en etkili silah taçlandrlr.
olduunu ondan daha iyi bilen biri daha
Hepsi, kendi önlerinde yeni bir anlam yoktu onun çanda. Sararp solmak
haritas açlsn istemiyorlar myd? daha bir etkili klyordu onu. Bir tür
Onlarn bu serüveninde, dili çapraz zamansz oynuyordu. Hayata hep
geometriden seven, ona farl alanlar sert davrandndan olacak yerküre
açan, edip veya air; farkl olan hereyin üzerinden ona yansyan ne varsa hepsi bir
imkan ve dilin eyay yeniden kavrad intikam onun yüzüne kar okur gibiydi.
yrtc bir yolculuk deil miydi? Henrietti Vogel 1811 ylnn yüzünde,
ölüme giden bütün yollarn yansmasn
Sevdii çok az eyin arasnda bir de görüyordu. Notalarn ve kelimelerin
kzkardei vard Klestn. Uruna yardmyla iki arkada birlikte olmann
hayatn adad bilimden, olanca gücüyle rüyasna yattlar önce. Erkek, tutku
tiksinmi, insanlarla kendi arasna ve kadn; bu üç kelime akbeti belli
üüten bir mesafe koymaya balamt. olmayan bir son olmutur tarihin


MART 2013 | ÇEVRE ve EHR | 83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88