Page 52 - Çevre ve Şehir Dergisi - Sayı 13
P. 52













































AMSTERDAM


Bütün taşımacılığın su yolları ve kanallardan yapıldığı şehirde AMSTERDAM - HOLLANDA
ulaşım sadece deniz yoluyla, deniz otobüsleri ve gondollar
vasıtasıyla gerçekleşiyor. Ayrıca Venedik, Avrupa'da motorlu kara Amsterdam’ın kilometrelerce uzunluğa sahip kanalları, 90 adayı
taşıt kullanımına izin verilmeyen tek büyük şehir olma özelliğini 1500 köprü ile birbirine bağlıyor. 17. yüzyıldan kalma kanallar,
taşıyor. günümüze kadar korunmuş yapısıyla Avrupa’daki en köklü şehir
dokularından birini oluşturuyor. Kanalların iki yakasında yer alan
Venedik aynı zamanda evrenin en romantik şehirlerinden biri yaklaşık 1550 tarihi binanın büyük bir bölümü ev, geri kalanı ise
olarak tanımlanıyor. işyeri olarak kullanılıyor. Ayrıca kanalların üzerinde şehirdeki
tarihi yapıyı bozmamak için yer darlığına alternatif olarak karavan
ve bot şeklinde yüzen evler bulunuyor.
Bir şehir planlama harikası olarak bilinen kanalların farklı yapılış
amaçları var. Dört bölümde inşa edilen kanalların ilk üçü oturma
amaçlı iken şehrin çevresindeki son kanalın yapılış amacı ise
ülkeyi o dönemdeki tehditlerden korumak ve su akışını sağlamak.
Kanalların ticari malların ulaştırılmasında kullanıldığı da biliniyor.
Normal Amsterdam Seviyesi (NAP) denilen su seviyesini
düzenleme sistemiyle kanallardaki su seviyesi kontrol altında
tutuluyor. Amsterdam’ın kanalarında deniz taksi ve deniz
otobüsleriyle toplu taşıma yapılıyor, aynı zamanda turistik
gezilerde düzenleniyor. Amsterdam’ın kanalları sahip olduğu
olağanüstü güzellikleri ile Unesco Dünya Miras Listesi’nde de yer
alıyor.


BANGKOK - TAYLAND
16. ve 19. yüzyıllar arasında Tayland’ın başkenti Bangkok’ta ulaşım,
sulama ve kanalizasyon ihtiyacı için inşa edilen kanallar ya da
BANGKOK ülkedeki yerel adıyla ‘khong’lar, artık genel olarak turistik amaçlar


52 | ÇEVRE ve ŞEHİR | OCAK 2013
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57