Page 12 - Çevre, İnsan ve Şehir Dergisi - Sayı 5
P. 12






Sinan Üzerine







Mehmet Akif Ersoy

Ykmak, insanlara yapmak gibi kymet mi verir?
Onu en çolpa herifer de emin ol, becerir.
Sade sen gösteriver ite budur kubbe! diye,
ki rgatla iner imdi Süleymaniye
Ama gel kaldralm dendi mi, heyhât, o zaman,
Bir Süleyman daha lazm yeniden, bir de Sinan


Ahmet Hamdi Tanpnar

... Kim bilir, braksalard, imparatorluun kendisi kadar geni ve zengin sa-
nat, belki de bütün stanbulu yedi tepesinde yedi kubbeyle tek bir bina ha-
linde iler, bu kubbeleri vadilerin üstünden aan ve srr yalnz kendisinde
olan kemer galerilerle birbirine balar; aralarndan büyük aaçlar, yeillii
bir mükafat gibi fkrtr; tatl meyillere medreselerini, ifahanelerini oturtur;
tatan ebediyet rüyasn kademe kademe üç ktaya indirirdi.
lahi Sinan! Ey susan tan konuan hacimlerin airi; ey maddenin uykusuna
kendi nabznn ahengini hepimizin imanyla beraber geçiren, aydnl en bil-
gili terkiplerde eritilmi madenler gibi yumuatp ondan zaferlerimize hilat-
ler biçen!
Sen bu ehre bütün dünyann kskanaca bir cami yapmakla kalmadn; insan
düüncesinin eriilmesi güç hadlerinden birini tespit ettin.


Turgut Cansever

... Mimarinin devlerin alfabesi olduu söylenir. Yaadmz mekan mimari
unsurlarla ifade eden ta ile ilenmi bu edebiyat eserlerinde iirin sembolik
anlatm ilenir. Hiç üphesiz ki, Mimar Sinan sadece Osmanl Türk tarihinin
deil, tüm dünya medeniyetinin gelmi geçmi en önemli ta yazarlarndan
biridir.


Yusuf Kaplan

... Hakiki bir Müslümann hayat iirseldir. Müslümanlarn bütün sanatla-
r iirseldir. Meselâ, Mimar Sinan, büyük bir mimardr; ama ayn zamanda
büyük bir iir çalayannn ruhundan ve gölgesinden beslenen bütüncül bir
sanatçdr da. Mimar Sinan büyük mimar yapan, iirde ulalan doruk nok-
tann içinde yaayan ve onun yemilerini deviren hakiki bir mümin ve hakiki
bir sanatç olmasdr.
iir, Müslüman hayatnda ve Müslümann dünyasnda, vahiyden sonraki en
sade, en özlü ama ayn zamanda da tabiatn ve kainatn musikisini ve anlam
dünyasn da ayn anda varklan, hissettiren, yaatan ve varkldran, hissetti-
ren, yaattran en deruni dil, ifade biçimi ve söylemdir.



10 ÇEVRE, NSAN ve EHR | ARALIK 2014
|
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17