Page 72 - index
P. 72
‘hocam oraya henüz var; caddenin iki
tarafında alt yahut üst sokaklara dalıp
önemli mekanları gezdikten sonra mü-
zeye gidebileceğimizi’ söylüyorlar. Ben
de onlara hayır demiyorum… Birçok
farklı kültürü birlikte barındıran şehir
bütün bereketiyle bana her şeyini ver-
meye hazır gibi… Lakin ben ne kadarını
alabileceğim bunu göreceğiz… Hüseyin
‘Mezopotamya’dan tutun da Doğu Ro-
ma’ya kadar bütün bu kültürlerin bir
nevi harmanlandığı bir şehirdir Mar-
din… Bunu antik şehir kalıntılarından,
şehir mimarisinden ve çok kültürlü ya-
şama biçiminden anlayabilirsiniz’ diyor.
Furkan daha sesiz ve içe dönük bir genç,
çok sık fikirlerini ifade ediyor olmamak-
la birlikte bir şeyler sorduğumda gayet türbe ya da zikir mekanı olarak tasar- yıl civarındaymış. Ortadoğu’nun en eski
tatminkâr bilgiler verdiğini fark ediyo- lanmış görünüyor. Biraz uzakta toz bu- Protestan kilisesi olarak kabul edilen
rum… Furkan’ın önerisi ile caddenin lutları arasından seçmeye çalıştığımız bu kilisenin mimarisi taş işçiliği ile taç-
hemen sağ alt kısmında merdivenlerle Suriye yönüne doğru manzarayı sey- landırılmış. Girişteki avlusu dikkatimi-
inilen Şeyh Çabuk Camiini göreceğiz… redip daracık sokaklar arasında keşfe zi çekecek kadar güzel. Papaz efendi
devam ediyoruz… Taşın mimarideki gelen ziyaretçilerle yakından alakadar
ŞEYH ÇABUK CAMİİ
görkemi bize adım adım eşlik ediyor. oluyor: ‘Sorusu olan var mı? Din de-
15.yy Akkoyunlu dönemi eseri olan bu ‘Taş’a dokunup onun ruhunu hissede- ğiştirmek isteyen var mı?’ gibi sorular-
cami İslam Peygamberi Hz. Muham- mezseniz şehir size kesinlikle sırlarını la doğrudan yardımcı olmaya çalışıyor
med (sav)’in ulaklarından birisi olan fısıldamaz. Bunu bilin’ diye beni uyar- herkese… Yakın ilgisi münasebetiyle
Abdullah Bin Enes El Cüheyni Hazretle- mayı ihmal etmiyor Hüseyin... kendisine teşekkür edip ayrılıyoruz…
rinin kabrinin de bulunduğu bu cami ti-
pik Mardin camilerinden biri olup enine PROTESTAN KİLİSESİ LATİFİYE CAMİİ
iki beşik tonozla örtülü neften meydana Latifiye mahallesinde Mardin Protestan Artuklu Sultanlarından Abdüllatif tara-
gelmektedir. Mescidin güney kısmında kilisesine giriyoruz. Papaz efendinin fından 1371 yılında 2. Sultanlık döne-
bulunan çapraz tonozlarla örtülü kısım söylediğine göre binanın tarihinin, 3000 minde yaptırmıştır. Camii’nin şu anki
minaresi ise 1845 yılında Musul Valisi
olan Gürcü Mehmet Paşa tarafından
yaptırılmıştır. Doğu tarafında bulunan
görkemli Taç kapıdan avluya giriyoruz
Güney kısımdaki kapılar ise zamanla re-
vize edilmiş, ufaltılmış veya kapatılmış-
tır. Camide bulunan minber ve mahfil
görkemli Selçuklu döneminde yapılan
ahşap işçiliğinin en nadide örneklerin-
dendir. Kare bir mekanı kaplamakta
olan yapı; kuzeyi revaklı bir avlunun,
güneyinde yer alan orta bölümü kubbe
ile örtülü mihrap duvarına paralel iki
nefli bir alandan oluşmaktadır. Doğuda
ana mekan ile avlunun birleştiği yerde
anıtsal bir portalı ve simetriği de bu-
lunan basit kemerli bir kapı yapının iki
girişini sağlamakta. Kuzey doğusunda
70 Çevre, nsan ve ehir | Aralk 2016 | Say 15