Page 79 - index
P. 79
Kitap
Modern Türkiye kendine özgü
ev tipini ve ehir biçimlenmesini
oluturabilmi midir? Türk kamu
idare sisteminin merkezi nitelii
ehirleme serüvenimizde ne
gibi sorunlara yol açmtr? Yeni
ehirler hangi kriterler dorul-
Bu kitapta Üçüncü dünya ve Tür- Kendine özgü düünme siste- Kent olgusu bir bakma uygarl- tusunda kurulmal, mükemmel
kiyenin kar karya bulunduu mini yine kendine özgü bir ses- n müteradiflidir. Uygarlk olu- ileyecek bir ehir modeli nasl
kentleme, konut, gecekondu, le dile getiren Turgut Cansever, turmak insan varlk yapsnn te- olmal, ehirler nasl yönetilme-
arsa spekülasyonu, imar ve çev- Tanzimatla gelen gelene e rijid mel yönsemelerinden biridir. Bir lidir? Halkn bu yönetime doru-
re sorunlar, nedenleri ve çözüm dümanlk ile buna tepki olarak uygarln yozlamaya urama- dan katlmn salamak müm-
yollaryla birlikte ele alnyor. giderek kalnlaan sözde muha- s, dolaysyla bu uygarlk içinde kün müdür?
fazakar snmac tavrn evlilii yaayanlarn yozlam olmas,
Ülke ekonomisinin Dünya Siste- sonucunda verimsizleen bir ibu temel yönsemenin yok sa- Turgut Canseverin 1997-1998
mine ballnn bir sonucu ola- ortamda, kargaadan, gündelik ylmasn gerektirmeyecei gibi, yllarnda verdii ehir Yönetim
rak, kentlerin yapsnn ve kent hesaplardan uzakta kendi fikir onun sonuçlarnn ortaya çk- Düüncesi seminerlerinden ha-
sorunlarnn boyutlarnn belir- ve sanat kozasn örüyor. Bilge masn da engellemez ve onun reketle hazrlanan Bir ehir Kur-
lenmesinde iç dinamikler kadar mimar, duymak isteyenlerin bile reddini de gerektirmez. Böyle bir makta Türkiye de ehirleme
d dinamiklerin de pay olduu zor fark edecei seyreklikteki red ortaya çktnda onu hakl sürecinin meseleleri tartlyor,
vurgulanyor. yaz ve konumalaryla düün- da klmaz. Bütün bu yok sayma- sorunlarn çözümüne dönük
Kentlemeden doan darboaz- celerini kamuoyuna duyuruyor. lara, red ve inkarlara ramen, in- öneriler üzerinde duruluyor ve
dahas yeni kurulacak ehirler
larn azgelimilik sorunu olarak Kubbeyi Yere Koymamak, Kon- san kendi varlk yapsnda içkin için bir model ortaya konuyor.
algland bu yaptta, okuyu- füçyüsten bn Arabiye, Medi- bulunan yönsemenin isterlerini Turgut Canseverin Diyarbakr
cuya, yaad kentsel çevreyi, ne den Brasiliaya Sinandan Ha- ifa etmekten geri durmaz. Çünkü Suriçi Eylem Plannn taslak
ekonomik, toplumsal, siyasal ve ussmanna, sanat müziinden insan, yaln tabiat içinde yaa- metni de ilk defa bu eserde gün
kültürel yap özelliklerinin Barok müzie, tevhide dayal maz. O, tabiat yaayabilecei yüzüne çkyor.
altnda nesnel olarak de erlen- mimariden modern mimarinin hale dönütürür, bu demektir
dirmenin yöntemleri gösteril- babalarna uzanan derin ve l- ki kent kurar. Kentten kaçan ya Yaadmz ehir sanki bize ait
meye çallyor. tl bir çizgide üretilen bu felse- geri kente döner veya gittii yeri deil, oturduumuz ev yabanc
fenin ana hatlarn kuatan bir kentletirir: gittii yerde kendine birisinden ödünç alnm gibi
kitap barnak, yol... ina eder. Kendi Bu ehri kim düzenledi, bu evi
gövdesini ve tabiat örtmek, in- kim ina etti ve biz bu yabanc
san varlk yapsnn kendiliin- mekanlarda oturmak mecburi-
den yönsemesidir: lkinden giysi, yetinde miyiz? Burada bir kimlik
ikincisinden de kent oluuyor: sorunuyla kar karyayz. Tur-
bu da uygarlk olgusunun baka gut Cansever iki büyük kimlik
bir biçimde ifadesini tazammun kurgulamas yapyor: Hristiyan
ediyor. Avrupa dan miras kalan moder-
nist kimlik ve slam medeniyeti
kimlii. Medeniyet tasavvuru-
nun en önemli görünür öesi
kukusuz ehirdir. Bize özgü
ehir ve ev bizim uzmanlarmz
ve uygulayclarmz tarafndan
bize ait bir talep üzerine ina
edilecektir.
77
Say 14 | Aralk 2016 | Çevre, nsan ve ehir