Page 62 - Akıllı Şehirler
P. 62
40 akıllışehirler/Beyaz Bülteni 41
Adaptif Trafik Yönetim
Sistemi - ATAK
Trafik sinyalizasyon sistemlerinde sinyal sürelerinin
programlanmasında kullanılan en ileri teknik, trafik
koşullarını algılayıp yapay zekâ ile optimizasyon yapan
adaptif trafik yönetim sistemleridir. İstanbul’da yerli ve
milli olarak geliştirilen Adaptif Trafik Yönetim Sistemi
olan ATAK; bir yol ağındaki ortalama taşıt gecikme
sürelerini ve ortalama durma sayılarını en aza indirmek
amacıyla, sinyalize kavşakların plan sürelerinin; oluşan
trafik hacmi, kuyruklanma gibi parametrelere göre iTaksi Yönetim Sistemi IoT Taksi Şapkası
optimize edilerek yeni sürelerin gerçek zamanlı olarak
uygulandığı çalışma sistemidir. iTaksi Yönetim Sistemi, iTaksi mobil uygulaması ile Yenilenen taksi şapkaları, taksinin müsaitlik durumuna
taksi seyahatini kolay ve güvenli hale getirir. İstanbul göre renk değiştirecek, bu sayede kullanıcılar
ATAK; artan trafik hacmi nedeniyle tıkanan kavşaklara Büyükşehir Belediyesi güvencesiyle hayata geçirilen taksinin dolu ya da boş olup olmadığını kolayca
gerçek zamanlı müdahale ederek trafik akışını hızlandırır iTaksi, yolcunun konumuna en yakın konumdaki taksi ile anlayabileceklerdir. Akıllı sensörler (Sıcaklık, Nem,
ve gecikme sürelerini azaltır. Sahadan aldığı verileri seyahat edilmesini sağlar. iTaksi Yönetim Sistemi, toplu Gürültü, Gyro, Accelerometer ve Hava Kalitesi) ile
merkezde değerlendirerek kavşak ve network sinyal taşıma kartı olan İstanbulkart ve kredi kartı ile otomatik donatılan bu şapkalar 7/24 ölçüm yapabilecektir.
sürelerini optimize ederek anında müdahale eder. ödeme imkanı, şehirdeki promosyonlardan yararlanma, Ölçümler sonucu elde edilen veriler soluduğumuz
Trafik Sinyalizasyon İzole (tek kavşak) ve koordineli (kavşak grubu) olarak güvenli yolculuk, sürücüyü değerlendirme, seyahat havanın kalitesi hakkında bilgi sahibi olmamıza yardımcı
öncesi planlama, seyahat esnasında seyahati takip ve
olacaktır. Bu veriler sayesinde havamızı kirleten
çalışabilir. İstenen zaman aralığında adaptif, istenen
Sistemleri zaman aralığında tercih edilen başka bir yönetim ihtiyaca uygun farklı taksi seçenekleri sunar. unsurlarla alakalı önleyici çalışmalar yapılabilecektir.
stratejisi ile çalışabilir. Web tabanlı, çevrimiçi ve kullanıcı Akıllı sensörler, tahrip olmuş yolları tespit ederek
Ulaşım Yönetim Merkezi, sinyalizasyon sistemlerini dostu arayüze sahiptir. Kavşaklarda taşıt gecikme Ayrıca, iTaksi ile araç içi kameralar ve panik butonu belediye birimlerine ileteceklerdir. İletilen bu bildirimler
gerçek zamanlı olarak Kavşak Kontrol Sistemi ile sürelerini %20 ve buna bağlı olarak emisyonları %18, sayesinde en üst düzeyde güvenlik de sağlanmaktadır. doğrultusunda saha ekipleri tahrip olan yolların
yönetmektedir. Sinyalizasyon sistemlerinin yönetimini yakıt tüketimini %15 azaltmaktadır. Yolcuların güvenliği için araçlarda ses kaydı olmaksızın bulunduğu konuma hızlıca ulaşabilecek ve gerekli
trafik talebine göre gerçekleştirebilmek amacıyla kamera ile görüntü kaydı yapılır. Son bir haftaya ait onarım gerçekleştirilebilecektir.
kavşaklarda gerekli noktalarda araç algılayıcı ve yaya kamera kayıtları, kimsenin ulaşamayacağı şekilde, iTaksi
https://uym.ibb.gov.tr/hizmetler/sinyalizasyon
algılayıcı sensörler kullanılmaktadır. Bu sensörlerden cihazında şifrelenmiş bir halde tutulur.
toplanan veriye göre sinyal süreleri otomatik olarak
ayarlanmaktadır. Kavşak Kontrol Sistemi ile kavşakta Bu aşamada sadece görüntü kaydı yapılır. Araç güvenlik
çalışmakta olan sinyal programının gerçek zamanlı kameralarının çektiği görüntüler bir hafta süre ile cihaz
simülasyonu; sistemin kapatılması, devreye alınması, üstünde saklanır. Bu görüntüler, panik durumlarında
mevcut programın, sinyal sürelerinin değiştirilmesi ve Taksi Yönetim Merkezi’nde, güvenliği sağlamak için
arızaların kontrol edilmesi sağlanmaktadır. bulunan emniyet personellerine aktarılır.
https://uym.ibb.gov.tr/hizmetler/sinyalizasyon https://www.itaksi.com/