Page 204 - Akıllı Şehirler
P. 204
182 akıllışehirler/Beyaz Bülteni 183
Smart Citizens Lab GridFriends
Amsterdam’da faaliyet gösteren Smart Citizens Lab vatandaşlar, bilim insanları ve tasarımcılar için açık platform
Amsterdam konut projesi Schoonschip’te yenilenebilir enerji kaynaklarının hane halkları arasında paylaşılması
olmakla birlikte; vatandaşların bilinçlendirilmesi, eğitilmesi ve onlardan kullanılabilir içerik toplanmasını sağlamaktadır.
planlanmaktadır. Evler arasındaki enerji arzı ve talebini koordine ederek, tüm mahallenin enerji açısından nötr olması
Bu platformda, vatandaşların katılımının sağlanması için araştırma, çalıştaylar, eğitimler düzenlenmekte ve danışmanlık
hedeflenmektedir. Güneş ve rüzgardan gelen yenilenebilir enerji doğal dalgalanmalara sahiptir ve elektrik talebi elektrikli
verilmektedir. Örneğin; her oturuma bir uzman davet edilmekte; vatandaşların, kendilerine verilen Citizen Toolkit ile
araçlar vb. nedeniyle de değişiklik gösterecektir. Bu nedenle bir mahallenin yalnızca akıllı bir şebeke uygulayarak enerji
topladıkları yerel verilerin önemi, sağlayabileceği olanaklar ve etkileri aktarılmaktadır.
açısından nötr ve kendi kendine yeten olması sağlanacaktır: haneler arasında enerjinin depolanması ve dağıtımını
koordine eden akıllı bir enerji şebekesi kullanılacaktır. Bölgedeki evlerin inşaatlarının bitmesinin ardından, projenin 2019
https://waag.org/en/project/smart-citizens-lab yılında tamamlanması beklenmektedir.
https://amsterdamsmartcity.com/projects/grid-friends
Araçtan Şebekeye (V2G)
Araçtan şebekeye (V2G) teknolojisi, elektrikli araç akülerinin şebekeye güç vermek için kullanılmasını sağlamaktadır. Amsterdam Bisiklet Ağı
Elektrikli araçların, kesintiler sırasında yedek güç olarak kullanılması için geliştirilen projede kullanılan araçlar, Hollanda’da
yenilenebilir elektriğin depolanması için de çözümler sunmaktadır. Kömür ve gazdan uzaklaşırken, elektriğin yenilenebilir
Tipik bir Amsterdam sokak sahnesinde, işe giden veya
güneş ve rüzgârdan aldığı pay büyümektedir. Ancak bu enerjinin arz ve talebi her zaman uyuşmamaktadır. Üretilen
işten gelen, küçük çocukları okula taşıyan, market
elektrik, aşırı üretim zamanlarında depolanabilirse, bu artan tedarikten daha fazla faydalanılabilir. V2G bu enerjiyi
alışverişini, evcil hayvanını, merdiven ve hatta hacimli
depolayarak daha sonra kullanım için uygun hale getirmekte, bir nevi taşıtları tekerlekli akü olarak kullanabilmektedir.
mobilya gibi zorlu eşyalara kadar her şeyi taşıyan sayısız
Amsterdam’daki demo ortamında, pilleri şarj etmek ve deşarj etmek için gerekli olan iki yönlü şarj cihazları test edilmeye
bisikletçi karşımıza çıkmaktadır. Bu durum, bisiklet
devam edilmektedir.
kültürünün Hollanda’ya çok kolay yerleştiği izlenimini
yaratabilir. Gerçekte, Hollanda’nın ünlü bisiklet kültürü,
şehir planlaması, devlet harcamaları ve insan gücünün
https://amsterdamsmartcity.com/projects/vehicle2grid
zor kazanılmış bir birleşimidir. Bisikletçilerin maruz
kaldığı kazalar sonrası yaşanan yüksek ölüm oranları
karşısında başlatılan girişimlerin ardından 1970’li yıllarda
bisiklet altyapısına ciddi yatırımlar yapılmıştır.
Amsterdam’da bisiklet sürmenin popülerliği şüphesiz
Amsterdam’ın düz, kompakt ve yoğun nüfuslu ve ılıman
ikliminin olması nedeniyle desteklenmektedir. Bugün,
şehirden geçen yaklaşık 800 kilometrelik bisiklet yolu
bulunmakta ve yolculukların yaklaşık yarısı bisiklet ile
gerçekleşmektedir. 900 bine yakın bisikletin bulunduğu
Amsterdam’da 200 binden fazla kapasitesi olan 10 bin https://www.iamsterdam.com/en/plan-your-trip/getting-
around/cycling/amsterdam-cycling-history
park yeri mevcut. Şehirde aktif olarak kullanılan 30’a
yakın bisiklet kiralama organizasyonu mevcuttur.